Головна - ОУПФУ - Страхувальникам

Страхувальникам

Легальна робота і зарплата - гарантія соціальної захищеності

 

    Відповідно до Конституції України людина, її життя та здоров’я, честь та гідність, недоторканість визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Кожна людина має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя тією роботою, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.

    На превеликий жаль, при низькому рівні економіки та високих податках, більшість роботодавців економлять на оплаті праці своїх працівників та на нарахуваннях на неї. Дехто мінімізує витрати на оплату праці, дехто взагалі не укладає трудові договори із працівниками. В свою чергу, наші громадяни погоджуються на такі умови, бо вибір працевлаштування в них невеликий, можна роками стояти на біржі праці і не знайти роботи, яка б відповідала освіті, мала б достойну оплату і умови праці, гарантувала соціальну захищеність в разі втрати працездатності.

    Небезпека тіньової зарплати, як і тіньової зайнятості полягає не стільки у тому, що бюджет недоотримує кошти,  не сплачуються відрахування до Пенсійного фонду, скільки в тому, що люди не матимуть змоги отримати пенсію, яка відповідає рівню їхньої реальної зарплати.

    Отримання заробітної плати в “конверті” – це, перш за все, удар по пенсійним накопиченням громадян, а відсутність запису в трудовій книжці  зовсім позбавляє працівників страхового стажу. Адже нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування проводиться роботодавцем тільки виходячи з офіційної суми заробітної плати.

    У разі звільнення по скороченню штатів або ж при виникненні проблеми із здоров'ям, працівник не отримає компенсаційні виплати і оплату лікарняного листа. Вірніше вони проводитимуться тільки з розрахунку офіційної зарплати.

    Погоджуючись на “тіньову” зайнятість, працівники повинні розуміти, що їх очікують ризики пов’язані з захистом своїх трудових прав та соціальним захистом у разі скрутних життєвих обставин.

    Якщо людина працює в “тіні”, то від своєї необізнаності, байдужості і мовчазної згоди втрачає:

- при досягненні пенсійного віку трудову пенсію, а при роботі без належного оформлення – весь трудовий стаж;

- відпускні за час щорічної відпустки і, відповідно, саму відпустку, що визначено законодавством України, грошову компенсацію за невикористану відпустку;

- у сумі допомоги по тимчасовій непрацездатності у випадку хвороби, а жінки - у сумі допомоги по вагітності і пологах (виплачується в мінімальному розмірі);

- суму індексації заробітної плати у зв'язку із зростанням цін;

- доплату за роботу в нічний час, за надурочні роботи і роботу у святкові дні;

- щомісячну компенсацію збитку у випадку трудового каліцтва або професійного захворювання, а також одноразову допомогу (у тому числі родині у випадку смерті працівника);

- вихідну допомогу (середньомісячну зарплату) при звільненні через скорочення штатів;

- допомогу по безробіттю, розмір якої залежить від офіційного заробітку;

- в разі трудового спору з роботодавцем будь-яку можливість повернути через суд належні суми заробітної плати, компенсації і взагалі висунути претензії роботодавцеві, тому що громадянин працює як нелегал та підтверджувальних документів про виконану ним роботу немає.

    Отже, “тіньова” зайнятість по суті спрямована проти людини і проти держави. Протягом багатьох років органи державної влади нашої країни працюють над тим, як вивести зарплати з тіні і припинити практику їх виплати в конвертах.

    Органами Пенсійного фонду області в законодавчому полі та в межах компетенції вживаються заходи щодо виправлення ситуації на ринку праці.

     Наймані працівники також не повинні залишатись осторонь означених проблем. Для реалізації своїх трудових прав та забезпечення оптимального рівня свого майбутнього працівники повинні вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин через укладання трудового договору, а також регламентацію трудових відносин відповідно до чинного трудового законодавства. У разі відмови роботодавця кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних прав.

      Використання роботодавцями нелегальної робочої сили або не оформлення трудових відносин з працівником – це порушення трудового законодавства, що передбачає адміністративну, фінансову та кримінальну відповідальність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Постановою Кабінету Міністрів України від 01 липня 2016 року № 397 затверджено зміни до Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій.

Зазначені Зміни внесено з метою приведення Порядку сплати збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 1998 р. № 1740 (далі – Порядок), у відповідність із законами України від 23 грудня 2015 року № 901-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України в зв’язку з прийняттям Закону України “Про Національну поліцію” та від 24 грудня 2015 року № 909-VIII “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у  2016 році”.

Крім банків щомісяця до 20 числа місяця, що настає за звітним періодом, до органів Пенсійного фонду України зобов’язані подавати звіт про нарахування (утримання) та сплату збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення операцій з купівлі іноземної валюти фізичними особами у готівковій формі, інші фінансові установи та національний оператор поштового зв’язку.

Також змінено назву органу, який здійснює державну реєстрацію легкових автомобілів в Україні за умови сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що підтверджується документом про сплату цього збору.

Внесено зміни до Порядку  в частині уточнення суб’єктів збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при купівлі іноземної валюти фізичними особами в готівковій формі.

        У зв'язку з об'єднанням УПФУ в Яготинському районі та УПФУ у Згурівському районі в Яготинське о'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області, слід змінити в Картці установи програмного забезпечення для здачі звітності коди управлінь Пенсійного фонду з 10245 (Яготин) та 10105 (Згурівка) на код 10415 (Яготинське о'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області).

До уваги страхувальників та застрахованих осіб!

       Згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» з 1 травня 2016 року підвищується розмір мінімальної заробітної плати. Відтак мінімальна заробітна плата у місячному розмірі становитиме – 1450,00 грн, у погодинному – 8,69 грн.

       Розмір мінімальної заробітної плати впливає на розрахунок єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

       З 1 травня 2016 р. розмір мінімального страхового внеску становитиме 319,00 грн (1450 грн х 22%). Також зміниться максимальна величина доходу, на яку потрібно нараховувати ЄСВ. Вона становить 25 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених на місяць нарахування доходу. Тож з травня вона дорівнюватиме 36 250 грн (1450 грн х 25).  Відповідно збільшиться максимальний розмір нарахованого ЄСВ і з 1 травня 2016 р. він становитиме 7975 грн (36250 грн х 22%) або 3048,63 грн (36250 грн х 8,41%) при нарахуванні ЄСВ на зарплату працівника-інваліда, якщо роботодавцем є юрособа.

        В той же час наголошуємо, що мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт). Отже, оплата праці на рівні мінімальної заробітної плати допустима тільки для простої некваліфікованої праці, і ми вкотре нагадуємо що, розмір пенсії застрахованих осіб безпосередньо залежить від розміру офіційно нарахованої заробітної плати страхувальником.

Зміни щодо здачі звітності ЄСВ

(роз’яснення Пенсійного фонду України)

 

З 01 січня 2016 року набрав чинності Закон України від 24 грудня 2015 року                  № 909-VIIІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» (далі – Закон № 909), яким, зокрема, внесено зміни Закону України від 08 липня 2010 року № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі – Закон № 2464).

Відповідно до внесених змін єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) для платників, зазначених у статті 4 Закону № 2464, встановлюється у розмірі 22 відсотка визначеної статтею 7 Закону № 2464 бази нарахування єдиного внеску (частина п’ята статті 8 Закону № 2464).

На сьогодні готуються зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 № 435, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за № 460/26905 (далі – Порядок № 435).

До затвердження нового Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та нової форми Звіту про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - Звіт) необхідно заповнювати та подавати, за звітні періоди 2016 року, Звіт за діючою формою, наведеною в додатку 4 до Порядку № 435.

При цьому враховувати, що:

рядки в таблиці 1 Звіту заповнюються у розрізі видів доходу;

суми нарахованого єдиного внеску відображаються в рядках таблиці 1 Звіту за видами доходу, із розрахунку нової ставки ЄСВ (в розмірі 22 відсотка), крім:

підприємств, установ і організацій для працюючих інвалідів – 8,41 відсотків;

підприємств та організацій всеукраїнських громадських організацій інвалідів, зокрема товариств УТОГ та УТОС – 5,3 відсотки;

підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів (за умов, визначених частиною чотирнадцятою статті 8 Закону № 2464) працюючим інвалідам – 5,5 відсотки;

оскільки утримання єдиного внеску з нарахованого доходу застрахованих осіб скасовані, то починаючи зі звітного періоду січня 2016 року у таблиці 1 Звіту не заповнюються рядки 5, 5.1 – 5.6, а також у рядках 4, 4.1 – 4.4 не відображається нарахований дохід, з якого утримується єдиний внесок. Відповідно в таблиці 6 Звіту не заповнюється реквізит: 20. «Сума утриманого єдиного внеску за звітний місяць (із заробітної плати/доходу)», крім випадків коли потрібно зробити донарахування або зняття зайво нарахованих сум єдиного внеску нарахованих у попередніх звітних періодах та внесення від’ємних значень з типом нарахування 10 при відображенні перерахунків відпускних нарахованих у попередніх періодах у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.

Згідно частини 2 статті 9 Закон № 2464 і підпункту 1пункту 3 розділи IV Інструкції про порядок нарахування і сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 р. № 449 (далі - Інструкція № 449), нарахування ЄСВ здійснюється на підставі бухгалтерських і інших документів, відповідно до якихздійснюється нарахування або який підтверджує нарахування та виплату (доходу), на який нараховується ЄСВ.

Частиною 4 статті 9 Закону і підпунктом 4 пункти 1 розділу IV Інструкції № 449 визначено, що нарахування ЄСВ за попередні періоди (окрім випадків одноразової сплати особою ЄCВ за попередні періоди згідно з угодою про добровільну участь в страхуванні) здійснюється виходячи з розміру ЄCВ, який діяв на день нарахування заробітної плати (доходу), на яку нараховується ЄCВ.

Якщо нарахування заробітної плати здійснюється за попередній період, зокрема у зв’язку з уточненням кількості відпрацьованого часу, виявленням помилок, нараховані суми включаються в заробітну плату того місяця, в якому були здійснені такі нарахування (пп. 3 п. 3 р. IV Інструкції № 449).

У наведених вище нормах нарахування ЄСВ за попередні періоди розуміється ситуація, коли в поточному місяці застрахованій особі донараховується дохід, який помилково або з інших причин не був нарахований в попередніх періодах. Це може бути у випадках, коли в поточному місяці нараховується сума допомоги по тимчасовій непрацездатності за попередні місяці, донараховується заробітна плата із-за допущених арифметичних помилок або пов’язаних з уточненням відпрацьованого працівником часу в попередніх місяцях, донараховується індексація із-за її не нарахування або неправильного нарахування в попередніх місяцях, нараховується премія (винагорода), надбавка, доплата за попередній місяць (квартал, півріччя, рік).

Отже, з метою вірного визначення бази нарахування ЄСВ та застосування максимальної величини бази нарахування ЄСВ для відповідних місяців у випадку нарахування сум заробітку (доходу) за дні щорічної та додаткової відпустки, сум допомоги по тимчасовій непрацездатності та сум допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами необхідно відносити такі нарахування до бази нарахування ЄСВ місяців, за які вони нараховані (тобто до місяців, на які доводяться календарні дні оплачуваної відпустки, тимчасової непрацездатності і відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами).

Аналогічний принцип застосовується і при відображенні сум заробітку (доходу) за дні щорічної та додаткової відпустки в таблиці 6 додатку 4 до Порядку № 435, яка призначена для формування страхувальником в розрізі кожної застрахованої особи відомостей про суми нарахованої йому заробітної плати (доходу) в звітному місяці. Нагадаємо, що згідно з пунктом 9 розділу IV Порядку  № 435, в таблиці 6 додатку 4 до Порядку № 435 суми, нараховані за дні щорічної і додаткової відпустки, вноситься в графу "Загальна сума нарахованої заробітної плати / доходу (усього з початку звітного місяця)" (реквізит 17) з відображенням відповідного місяця тільки в сумі, що припадає на день відпустки цього місяця, з кодом типу нарахування 10. Суми, що доводяться на дні відпустки наступних місяців, включаються в поле наступних місяців і відображаються в окремих рядках за першим рядком з кодом типу нарахувань 10.

Перехідні суми допомоги по тимчасовій непрацездатності та суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами відображаються в окремих рядках з кодами категорій застрахованих осіб, що визначені в додатку 2 до Порядку № 435, в полі відповідного місяця тільки в сумі, що доводиться на цей місяць.

На одну застраховану особу допускається декілька записів в таблиці 6 додатку 4 до Порядку № 435, якщо впродовж одного звітного періоду (місяця) застрахованій особі були здійснені нарахування, в яких відрізняються база нарахування ЄСВ і розміри ставок ЄСВ, а також якщо нарахування здійснювалися за поточні і майбутні періоди (суми заробітку (доходу) за дні щорічної та додаткової відпустки та суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами), за минулі періоди (суми допомоги по тимчасовій непрацездатності та суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами, суми заробітної плати (доходу) за виконану роботу (надані послуги), термін виконання яких перевищує календарний місяць, а також за відпрацьований час після звільнення з роботи або згідно з рішенням суду - середня заробітна плата за вимушений прогул).

Враховуючи вищевикладене і нововведення в сплаті ЄСВ з 1 січня 2016 року, можна зробити наступні висновки:

-Якщо працівникові в грудні (листопаді) 2015 року нараховані і виплачені відпускні за періоди, що припадають на грудень (листопад) 2015 року і січень (лютий) 2016 року, і з усієї суми відпускних сплачений ЄСВ в порядку і за ставками, що діяли в 2015 році, то перерахунок ЄСВ, сплаченого із сум відпускних, за січень (лютий) 2016 року, не здійснюється, а в Звіті за січень (лютий) 2016 року коригування нарахованого та сплаченого ЄСВ не робиться.

- Якщо робітниці у листопаді (листопад, грудень 2015 та січень, лютий 2016 ) 2015 року нараховані і виплачені суми допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами на період відпустки по вагітності і пологах, яка припадає у тому числі і на місяці 2016 року, з усієї суми таких сум допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами нарахований і сплачений ЄСВ в порядку і за ставках, що діяли в 2015 році, то перерахунок ЄСВ за місяці 2016 року, не здійснюється, а в Звіті за січень (лютий) 2016 року коригування нарахованого та сплаченого ЄСВ не робиться.

- Якщо працівникові в січні 2016 року нараховуються суми допомоги по тимчасовій непрацездатності за період тимчасової непрацездатності, яка доводиться на грудень (листопад) 2015 року і січень 2016 року, то на такі суми допомоги по тимчасовій непрацездатності ЄСВ нараховується за ставками, встановленими в 2016 році, тобто 22% (крім осіб, яким встановлено інвалідність), при цьому утримання ЄСВ не здійснюється. Перехідні суми допомоги по тимчасовій непрацездатності розподіляються по місяцях, за які вони нараховані, з метою порівняння сумарного доходу в таких місяцях з максимальною величиною бази нарахування ЄСВ. Кінцеве нарахування ЄСВ на суми перехідних сум допомоги по тимчасовій непрацездатності здійснюється в межах максимальної величини бази нарахування ЄСВ, що законодавчо встановлена для місяців, за які вони нараховані.

 

 

Директор департаменту                                                             О. М. Малецький

 

Управління Пенсійного фонду України в Яготинському районі Київської області  інформує:

До уваги страхувальників!

З 01.01.2015 Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.2014 № 77-VIIІ внесено зміни  до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010№ 2464 (далі ― Закон № 2464), зокрема, для всіх страхувальників визначено, що у разі якщо база нарахування єдиного внеску (крім винагороди за цивільно-правовими договорами) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску, встановленої для відповідної категорії платника.

Крім того, частиною першою статті 7 Закону № 2464 для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 Закону № 2464, єдиний внесок нараховується на суму нарахованої заробітної плати окремо кожній застрахованій особі.

         29 квітня 2015 року в Міністерстві юстиції України зареєстровано Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, який затверджений наказом  № 435 від 14. 04.2015 Міністерством фінансів України (Порядок 435), яким детально роз’яснено які зміни відбулися в заповненні звітності по єдиному соціальному внеску.

          Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" № 704 від 17.09.2015 року внесено зміни до Статті 8, а саме: установити у 2015 році мінімальну заробітну плату з 1 січня - 1218 гривень, з 1 вересня - 1378 гривень. Просимо врахувати при нарахуванні заробітної плати, починаючи з вересня 2015 року, а такожнагадуємо, що відповідно до статті 95 Кодексу законів про працю України мінімальна заробітна плата - це законодавчо встановлений розмір заробітної плати за просту, некваліфіковану працю, нижче якого не може провадитися оплата за виконану працівником місячну, а також погодинну норму праці (обсяг робіт). Таким чином, оплата праці на рівні мінімальної заробітної плати допустима тільки для простої некваліфікованої праці. Не позбавляйте права свої працівників на достойні соціальні виплати.